Pusat Pembangunan Pondok Berhad

Pondok Studies Development Centre

Pondok Sungai Resik, Johor terbuka untuk remaja dan dewasa

Posted by epondok di Julai 13, 2017


Mohd Nasif Badruddin

Kewujudan Madrasah ad-Diniah di Sungai Resik, Muar, Johor tepat pada masanya ketika masyarakat sekitar mencari tempat untuk belajar ilmu agama dengan lebih mendalam.

Timbalan Pengerusi Madrasah ad-Diniah Haji Mohd Sulbidin Paimin, 64, berkata, biarpun serba kekurangan pada awalnya namun usaha murni Ustaz Mohamad Hanapiah Mohd Hambali, 40, membina pondok mendapat sambutan menggalakkan daripada masyarakat setempat.

Katanya, bukan saja ada penderma mewakafkan tanah, malah banyak sumbangan diberikan dalam bentuk bahan binaan selain wang ringgit selain tenaga kerja dalam membantu menyiapkan infrastruktur di situ.

“Madrasah ad-Diniah yang juga dikenali sebagai Pondok Sungai Resik ini begitu dekat dengan masyarakat apabila setiap aktivitinya bukan saja dihadiri ramai orang, malah ada saja yang menghulurkan sumbangan untuk membantu.

“Lebih bermakna lagi, pondok ini turut menyediakan pengajian kitab turath kepada orang dewasa setiap Sabtu selepas Maghrib selain kelas al-Quran,” katanya.

Menurutnya, beliau berharap orang ramai dapat terus membantu pembangunan pondok itu dalam apa saja bentuk yang termampu.

Katanya, pondok itu juga istimewa kerana bersikap terbuka menerima pelajar tercicir atau bermasalah akademik dan disiplin.

“Kalau tiada orang yang ambil tanggungjawab ini, siapa lagi yang hendak diharapkan. Jadi sama-samalah kita bantu dari segi moral dan kewangan,” katanya.

Sementara itu, guru taranum Madrasah ad-Diniah, Hajah Siti Aishah Abdul Kadir, 64, berkata sejak kelas al-Quran diadakan di situ, ramai kaum wanita menyertainya untuk memperelokkan bacaan al-Quran terutama dari segi tajwid dan lagu.

“Walaupun lokasinya agak jauh daripada jalan besar namun ramai yang datang ke pondok ini untuk belajar termasuk kaum ibu dan ia bukan tempat untuk remaja belajar agama saja.

“Malah, ustaz di sini turut berpengalaman mengajar di tempat lain selain mengekalkan pengajian kitab turath secara tradisional,” katanya.

Menurutnya, masyarakat perlu menyokong pembangunan pondok untuk terus maju dan memberi ilmu kepada pelbagai lapisan masyarakat di situ tanpa mengira usia serta latar belakang.

Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 19 Jun 2017 @ 10:35 AM

36 Respons to “Pondok Sungai Resik, Johor terbuka untuk remaja dan dewasa”

  1. Izzul syahmi bin mohamad rafi said

    Macam mana nak daftar ya ? Proses pembelajaran berapa lama ya ? Ada nombor yang boleh saya hubungi tak untuk info .

  2. kamaruzaman said

    saya ni buat tak tahu pasal agama.. jadi saya nak belajar&ingin berubah saya berumur boleh ke kalau saya nak belajar kat sana

  3. kamaruzaman said

    boleh bagi no untuk di hubungi

  4. sarinah jamal said

    Boleh beri no tel untuk saya bertanya dengan lebih lanjut lagi…terima kasih

  5. Hj zurin said

    Blh dptkn no tel or hp..

  6. syuhaida said

    untuk pelajar perempuan sahaja ade tak

  7. Siti nurjanah binti razak said

    Bagaimanakah pembayaran
    Pembelajaran

  8. anuar bin mohd said

    saya anuar nk bertanya boleh ke klo tuk mnghntr ank2 bljr agama musim cuti sekolah pada bulan 12 ni…ada x no tel yg boleh saya hubungi tuk ktrngn lnjut

  9. Norarbaeiyah sulaiman said

    Brp had umur masuk.sya nakhantar anak belajar agama umur 25 thn

  10. Asiah Mohamad said

    Kalau nak belajar ” one in one” untuk tajUk tertentu boleh tak

  11. Rosdian Abdullah said

    Assalamualaikum..saya nak bertanya boleh ke anak saya masuk k skolah pondok ni…anak laki2 19 tahun…perlukn bimbingan utk masa cuti sahaja…anak saya agak pendiam dan pemalu..susah nak bergaul dgn org…agak menyedihkn anak belum pandai membaca…
    Apa syarat2nya utk masuk k skolah pondok ini..

  12. Normahbte kasi said

    Assalamualaikum saya nk menghantar ank saya belajar disekolah pondok ustaz apa kah syarat2 yg perlu di patuhi..

  13. Rohana Sahdon said

    Assalammualaikum w.b.t
    Saya ingin menghantar adik saya yg berumur 28tahun utk mendalami ilmu agama. Adakah disediakan tempat tinggal di sana?

  14. Siti hajar said

    Boleh sy dapat nombor tuk d hubungi .saya nk hantar anak sy d sana.

  15. Mas amira said

    Bagaimana saya ingin mendaftar ye?? Bulan2 berapa harus saya bayar??

    • Johari bin Ismail said

      Anak sy lelaki berumur 15 tahun menghadapi masalah displin. Sy berminat menghantar beliau belajar di pondok ni. Tkasih

  16. Mohd saiful said

    Assalamualaikum….sy hendak hantar ank sy ke sini boleh ke, umur 15 thun dan tidak bersekolah lg….0196485799 saiful

  17. Mohd azhar bin abdul aziz said

    Saya ingin belajar ilmu agama yang dah lama saya tinggalkan nama saya mohd azhar bin abdul aziz umur 21 dan saya ingin kembali ke pangkal jalan hidup saya penuh dengan titik hitam dan banyak dosa saya dah buad harap semua ini membantu saya menjadi insan yang soleh dan sentiasa ingat allah..

  18. Sjti hawa bte zainal said

    Saya puan hawa, nk htr anak utk belajr disini. Ada no talifon?

  19. Mohd Norisham Abd Rashid said

    Assalamualikum…boleh bagi no tel untuk di hubungi..terima kasih

  20. Fatin said

    Boleh tinggal di sana? Dan boleh sya dpt kan no telephone..

  21. Normolin Binti Ahmad yatim said

    Until pelajar perempuan umur 17 Ada x bagaimana saya nak hubungi

  22. Asiah Hassan said

    sya puan asiah. sya nk bljar ilmu. dn byk lg. boleh sya tggal distu selama 1 bulan.. sya tinggl di pekan pagoh, muar. wasap sya 0173126388..nk tahu bpe yuran masuk dalam mardarsah ni.

  23. Noor azman bin hassan said

    Assalamualaikum ustaz, saya seorang hamba Allah yg berumur 49 tahun Dan berasal dri taman perling johor. Sy berhajat utk mempelajari ilmu agama termasuk al quran. Adakah pihak ustaz menerima org spt saya dn adakah pihak ustaz menyediakan tempat tinggal. Sy ingin belajar sepenuh masa.

  24. Mohd kaswadi said

    Assalamualaikum ustaz masih ambil pelajaran baru lagi ke sungai resik Muar

  25. RAISMAN RUSLAN SAPURA MANIAM said

    Salam macam mana sy nak daftar di sini ya..??

  26. RAISMAN RUSLAN SAPURA MANIAM said

    Salam bagai mana saya nak daftar di sini??ada no yang boleh saya hubungi??

  27. Noor yati said

    Saya tak tahu
    tapi saya nak belajar lebih lanjut pasal agama sebab saya nak mendalami agama dan nak berubah lebih baik ..

  28. LISTIYANI said

    Salam tuan puan saya berumur 50 tahun ingin masuk ke pondok dewasa perempuan di johor…adakah pondok dewasa perempuan kat area masai johor trimakasih
    wasalam

  29. norhidayahti sarip said

    as salam, mcmana nak daftar disini. ada tempat tinggal tak.

  30. Raimah Othman said

    Assalamualaikum ustaz/ ustazah,
    Saya berhajat untuk menghantar anak lelaki saya yang bermasalah dan keciciran didalam pelajaran.
    Boleh kah madrasah AdDiniah menerima anak saya untuk di perelokkan. Jika boleh bagaimana caranya saya untuk mendaftar kan anak saya. Mohon pencerahan.

  31. SITI AJA BINTI RADUAN said

    adakah hendak belajar disini ada kenakan bayaran?? sbb sy hendak menetap disitu utk mendalami ilmu agama

  32. SITI AJA BINTI RADUAN said

    saya ingin mendalami ilmu agama

    dan sy ingin menetap disana..tapi sy tiada kewangan utk menanggung kos pembelajaran sy..sy boleh membantu memasak,mengemas,apa shj yg diperlukan disitu..sambil itu juga sy ingin mendalami ilmu agama

  33. Haryanti said

    Assalm. Mcm mn sy nk daftar ank lelaki sy disek ini.. Ank sy 15thn..bole beri no tel ustaz

Tinggalkan komen