Selamat datang ke laman blog epondok yang memaparkan maklumat, berita dan artikel yang berkaitan pusat pengajian pondok dan bahan ilmiah yang lain untuk tatapan umum.
Blog ini dikendalikan oleh pegawai Pusat Pembangunan Pondok Berhad
Pusat Pembangunan Pondok Berhad (PPPB)
PT 929 WISMA PONDOK,
Pasir Tumboh, 16150 Kota Bharu,
Kelantan, Malaysia.
No. Telefon : 09-7659088
Shairazi 0199388902
Rushdi 0199388996
No. Faks : 09-7659099.
E-mail : pppb1995@gmail.com
Pengunjung yang ingin tahu secara lanjut berkenaan pusat pengajian pondok yang diminati sila hubungi pondok terbabit mengikut nombor telefon yang tertera di alamat pondok-pondok.
Pihak pengurusan blog ini hanya mampu memberi alamat dan nombor telefon sahaja di sini.
Sebarang maklum balas yang lain kami jawab melalui email : pppb1995@gmail.com atau Facebook/epondok
Miera bagi Pondok Pusat Pemulihan | |
Cik puan bagi Pondok Kelantan Yang Terima Pe… | |
H. Rustam Effendi bagi KIYAI HAJI AHMAD JAMHURI JAHAR… | |
Ima bagi Pondok Selangor | |
Ima bagi Pondok Selangor | |
SITI SALFARINA bagi Pondok Pusat Pemulihan | |
Rohaya Amdon bagi Pondok Pusat Pemulihan | |
Muhammad hakimi bin… bagi Senarai Pusat Pengajian Pondok… | |
Mohd Fareez Bin Isma… bagi Pondok Pusat Pemulihan | |
Norma bagi Pondok Sungai Resik, Johor ter… | |
SITI HADIJAH BT MOHA… bagi Pondok Pusat Pemulihan | |
zakaria yusof bagi Maklumat Pondok Lubuk Tap… | |
Mohammad haikal bagi Hadis Berkaitan Serban Rasulul… | |
ZALINA BINTI MOHD AL… bagi Pondok Pusat Pemulihan | |
Samsuddin muhamad bagi Jangan tinggal al-Quran lepas… |
Posted by epondok di Februari 25, 2009
This entry was posted on Februari 25, 2009 pada 4:04 am and is filed under Pondok Malaysia. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, atau trackback from your own site.
Drs.H.Abdulhalim Dinaa Al-Bar,MA. said
mohon dikirimkan data-data sejarah ulama pondok di pulau pinang
al-Bar said
WARISAN ULAMA DALAM KONSEP KEPENDIDIKAN DAN KEPEMIMPINAN :
Tinjauan Disebalik Delima Kelangsungan Dan Punca Permasalahan Yang Berkekesanan Dalam Arah Tuju Pengembangan Tamadun Keilmuan Islam Nusantara
Tinjauan Bersama Oleh :
H.Abdulhalim Bin H.Ismail Ibnu Syaid Dinaa al-Bar
Penyelaras, Pusat Pengembangan Institusi Pondok Dan Pengajian Tinggi Islam
Kawasan Serantau Nusantara (PP2-ISRA)
Professor Madya Dr.Muhammad Azizan Bin Sabjan
Pengamat, Perkembangan Tamadun Islam Kawasan Serantau Nusantara
Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan(PPIK) USM Pulau Pinang
Professor Madya Dr.Syed Muhammad Dawilah Al-Edrus
Pengarah, Pusat Islam, Universiti Tun Husein Onn (UTHM) Johor
ABSTRAK
Pada umumnya, terdapat pengurusan dalam institusi ulama pondok kepelbagai model dan corak pendidikan dan kepimpinan yang sedang berkembang di kawasan Nusantara, ditinjau sejak dari penumbuhan dan perkembangan institusi pendidikannya, sampai sekarang, tradisi kepimpinan ulama silam telah terjadi suatu berubahan mengikuti perkembangan zaman ke pelbagai model pengurusan dan corak pengendaliannya. Hal ini, ada sebagian dari para pemimpin institusi pondok kini, tetap mempertahankan konsep tradisi yang asalnya, kerana menilai, terjadinya suatu perubahan itu, tidak dapat menguntungkan bagi institusi pendidikan ini dan ada sebahagian dari mereka pula, ada yang merubah model pengurusan dan corak pengendalian institusi pendidikannya sesuai dengan tuntutan dan tawaran pihak kerajaan setempat. Maka, dalam tulisan ini, akan memperjelaskan tentang kelangsungan pengurusan dalam institusi pondok secara umum yang berada di kawasan Nusantara dan secara khusus di Pulau Pinang yang telah menjadi isu-isu dalam perbincangan dilingkungan masyarakat dan telah menjadi delima yang berkesanan dalam kepimpinannya.
Model pendidikan dalam institusi pondok di kawasan Nusantara, telah terjadi pelbagai model pendidikannya. Maka disini, dapat dikelompokan menjadi tiga model pendidikan ialah model pengajian tradisional, yaitu melaksanakan pendidikannya hanya khusus kepada pengajian agama Islam sahaja dengan melalui corak pengajian menadah kitab-kitab lama atau lebih dikenal dengan sebutan kitab-kitab kuning, institusi pondok dalam model madrasah, terbagi pula menjadi tiga model pendidikannya, yaitu dalam corak kombinasi dua model pengajian pendidikan agama Islam. Institusi pondok melalui model ini, telah melaksanakan pengajian menadah kitab dan serentak pada masa yang sama melaksanakan bentuk sekolah diiniyah. Bentuk institusi pondok semacam ini, hanya melaksanakan pendidikan agama Islam sahaja dalam dua model pengajian ialah dengan melalui model pengajian menadah kitab-kitab muktabar bersama dengan model pendidikan agama Islam dalam model klasikal dan berkiblat kepada kolikulum Azhar. Institusi pendidikan semacam ini, di kenal dengan sebutan corak Sekolah Agama Rakyat (SAR). Yaitu sekolah pendidikan agama Islam yang tidak dapat bantuan dari pihak kerajaan pusat dan melaksanakan pendidikannya dengan melalui mata pelajaran agama Islam 70% dan mata pelajaran akademik 30%. Insitusi pendidikan seperti ini, dikenal juga dengan sebutan corak Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). Yaitu sekolah pendidikan agama Islam yang telah dapat bantuan daripada pihak kerajaan pusat dan melaksanakan pendidikan agama Islam bersama dengan pendidikan akademik, dengan menurut ketentuan dalam suatu peraturan daripada pihak kerajaan pusat dengan melalui. Kementrian Pelajaran Malaysia. Bentuk institusi pondok yang ketiga ialah melaksanakan pendidiknya dalam model pendidikan corak moden atau dapat juga dikatakan bentuk “ Sekolah Agama Islam Moden ”, kerana dapat dikatakan demikian. Kerana para pendidik telah melaksanakan model pendidikannya serantak dengan melalui kedua sabjek ilmu agama dan akademik. Yaitu model pendidikan yang tidak membezakan di antara ilmu agama dan akademik.. Kerana dianggap kedua mata pelajaran ini, terdapat satu sumber keilmuan yang datang dari ilahi.
Maka, dalam tulisan ini akan ditinjau juga dalam kelangsungan pada pelbagai model kepimpina dalam institusi pondok. Pelbagai model kepimpinan yang dapat dikelompokan menjadi tiga model kepimpinan. Yaitu model kepimpinan perseorangan. Model ini, dapat dikelompokan menjadi dua corak pengurusan. Yaitu dalam corak kepimpinan sepenuh kuasa. Yakni model kepimpinan yang berkuasa penuh atas perseorangan. Seperti, yang diurus oleh salah seorang yang terdiri daripada kaum keluarga dari ahli pewaris. Terdiri dari seorang anak tuan guru, bekas isteri tuan guru, cucu tuan guru atau menantunya dan sebagainya. Ada juga terdapat dalam corak kepimpinan kekeluargaan. Yakni, corak yang berkuasa sepenuhnya di atas kepimpinan keluarga para pewaris pengasas pondok pertama secara turun temurun dan hak milik pondok hanya dari keluarganya sahaja. Yang kedua model kepimpinan yayasan. Model ini, dapat dikelompokan menjadi dua corak pengurusan, yaitu dalam corak kepimpinan semi. Yakni model kepimpinan yang diuruskan bersama di antara para ilmuan dengan keluarga para pewaris pengasas pondok pertama atau diuruskan juga oleh masyarakat setempatnya. Ada pula dalam corak kepimpinan bersama. Yakni kepimpinan pondok diuruskan secara berorganisasi. Yang ketiga ialah model kepimpinan badan wakaf. Yaitu model kepimpinan pondok diuruskan atas dasar pengamanah, yakni kepimpinan institusi pondok yang dilaksanakan atas tujuan yang ditentukan oleh pihak yang diwakafkan atau yang diamanahkan. Ada lagi terdapat dalam model kepimpinan khusus. Yakni model kepimpinan badan wakaf yang diamanatkan secara khusus kepada para pewaris institusi pondok pertama. Model ini, kebanyakan terdapat semua pondok yang ada di kawasan Nusantara. Kerana diamanahkan kepada pengasas pertama sebelum meninggal dunia. Diamanahkan kepada pewaris atau pelapis yang meneruskan perjuangannya. Ada pula terdapat dalam model kepimpinan umum. Yakni model kepimpinan institusi diuruskan secara berorganisasi. Model kepimpinan ini, biasanya yang diurus secara bersama dibawah yayasan atau lembaga tertentu.
Pelbagai model dan corak pendidikan dan kepimpinan ini, sehingga telah terjadi ada keselarasan dan keseimbangan dalam pengendaliannya. Hal ini, berlaku isu-isu yang menjurus kepada delima dalam pengendaliannya dan telah berkembang sampai kini.
BUDAYA KELANGSUNGAN MODEL PENGENDALIAN PONDOK
Institusi pondok mempunyai budaya pengurusan model kepimpinan dalam kegiatan pendidikan pada masa permulaan tidak diperlukan penggunaan stuktur kepengurusan yang teratur dan pembahagian tugas yang bersistem dalam memimpin sebuah lembaga pendidikannya. Seorang pemimpin pondok diberi kehormatan dari masyarakat sebagai seorang ulama dan sangat dipengaruhi oleh masyarakat sekeliling pondok. Ini, menjadi asas modal utama dalam konsep memimpin sebuah institusi pendidikannya. Seorang pemimpin pondok, juga memiliki ilmu yang cukup dan diberi kepujian sebagai seorang alim dalam pelbagai ilmu agama. Model Kepimpinan Perseorangan. Yaitu, seorang pemimpin pondok, mempunyai ciri-ciri kepribadian. Diantaranya, selalu serius beramal ibadah, menjauh diri dari perkara yang subhat atau perkara yang tidak jelas asal usulnya. Sehingga, memperoleh gelar dari masyarakat sebagai seorang ulama. Maka model kepimpinan dalam kegiatan pendidikan harian di pondok pada masa permulaan, dipimpin langsung oleh para pengasas pondok pertama dan berkuasa penuh terhadap pengaturan kegiatan dalam institusi pendidikannya. Maka model kepimpinan ini, telah dicontohi oleh para generasi penerus dan telah berkembang setelah pemimpin pertama meninggal dunia.
Maka, pengurusan di institusi pondok semacam ini, dinamakan model Kepimpinan Perseorangan. Diertikan dengan model kepimpinan yang berkuasa penuh atas perseorangan dalam mengatur sebuah lembaga pendidikannya. Biasanya setelah peninggalan para pemimpin pondok pertama dikuasa mutlak oleh para pewarisnya, seperti anak pimpinan instutisi pondok pertama, cucunya, menantunya dan sebagainya. Model kepimpinan semacam ini, dapat dilihat dan dibuktikan dalam suasana pondok dalam model tradisional dalam corak pengajian menadah kitab dan model pendidikan madrasah yang masih tersisa sampai kini. Pengurusan kepimpinan pondok seperti ini, secara dalaman mereka membentuk badan wakaf khusus untuk menjaga harta kekayaan pondok yang telah disumbangkan oleh masyarakat setempat dan harta kekayaan yang telah di tinggalkan oleh peninggalan pengasas pondok pertama.
Budaya susunan dan kawasan letak pondok, selalu mempunyai kawasan diatas sebidang tanah yang diwakafkan oleh masyarakat setempat dan orang-orang kaya yang menyumbang harta kekayaannya ke jalan Allah. Selain itu, ada sebahagian pondok mempunyai kawasan tanah pada asal usulnya dimiliki oleh pimpinan pondok pertama, kerana mereka boleh dikatakan berasal dari golongan orang yang kaya dari sumber martuanya mempunyai harta kekayaan dari kaum karabatnya. Oleh demikian, penumbuhan pondok pertama, sangat terbatas kepada orang yang berpelajaran agama tinggi, yang ingin berkhidmat dirinya di jalan Allah serta sanggup mengkurbankan harta kekayaan untuk kemajuan pendidikan Islam. Setelah peninggalan pemimpin pertama kebanyakan yang berkuasa penuh di institusi ini terdiri dari para pewaris mereka memegang jabatan pengarah yayasan pondok atau Mudir Am dan mereka dibantu oleh beberapa orang guru lainnya yang ikut serta bertanggungjawab bersama. Namun, walaupun demikian tentang kelangsungan dan masa hadapan pondok, terletak diatas kekuasaan penuh oleh para pewaris pengasas pondok pertama yang menjadikan suatu tradisi dilingkungan institusi pondok dan diamalkan secara turun temurun sehingga berkembang sampai sekarang.
Guru Besar dan pengarah yayasan pondok, sentiasa mendapatkan sokongan dan kerjasama dari orang-orang yang ternama di sekitar masyarakat setempat. Seperti, Dato’ Penggawa, Dato’ penghulu kampung dan sebagainya. Hal ini, kerana masih ada kesan kehormatan atas jasa budi baik dari pengasas pondok pertama dan dijaga dengan baik oleh para ahli pewaris dengan pelbagai kegiatan yang dapat menimbulkan suatu perhubungan yang harmonis diantara masyarakat setempat dengan pihak para pewaris dan tenaga pembantu di institusi pondok. Maka terjadilah dasar kekuatan kepemimpinan dalam pengurusan pondok, semakin hari semakin kuat dan telah berlanjutan sehingga sekarang. Kerjasama dalam mengurus pondok, juga diperoleh dari pelajar yang sudah menuntut ilmu bertahun-tahun di pondok. Mereka ditugaskan sebagai guru pembantu untuk menolong dibahagian pendaftaran penerimaan pelajar baru. Para pelajar lama dikenal dengan gelaran Kepala Muthala’ah atau Guru Pembantu. Mereka tidak ada perbezaan diantara para pelajar yang lain, sebab di masa-masa tertentu mereka juga harus mengikuti pangajian menadah kitab bersama dengan pelajar yang ada di pondok.
Melihat pada sisi lain, tentang pendapatan kewangan pondok yang disyaratkan pembayaran yuran pendidikan, di tuntut bagi pelajar membayar yuran sangat cukup sederhana dan dikecualikan bagi para pelajar yang fakir miskin. Sumbangan, juga dari para pelajar dan orang tuanya membawa buah tangan untuk guru besar dan pengarah yayasan pondok. Kewangan pondok, biasanya diperoleh dari masyarakat setempat dan dari orang kaya, juga dari yayasan-yayasan tertentu atau dari ibu bapa pelajar melalui sadakah jariyah atau zakat tahunan.
Budaya perubahan pengurusan kepimpinan pondok selalu terjadi ketika pondok, mengadakan perubahan proses model pendidikannya dari model pengajian tradisional dalam corak pengajian menadah kitab menjadi model pendidikan madrasah atau perubahan menjadi bentuk Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan bentuk Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). Jika perubahan proses ini, tidak diteruskan oleh para pewaris untuk melanjutkan kelangsungan institusi pondok atau para pewaris masih belum tamat pengajiannya atau mempunyai kesibukan di bidang lain. Maka pondok semacam ini, akan dikendalikan oleh para bekas pelajar lama dari para pemimpin pondok pertama atau para sahabatnya yang telah bergiat mencari sumbangan ketika mereka masih hidup. Maka, untuk kelangsungan pondok untuk mengadakan kegiatan pendidikan akan diurus bersama dengan guru-guru yang ada dalam lingkungan pondok yang bertanggung jawab bersama dengan masyarakat setempat dan akan mengurus pondok secara berorganisasi. Lalu bentuk pengurusan pondok semacam ini, diuruskan secara model Kepimpinan Yayasan.
Sebuah institusi pondok dalam model kepemimpinan yayasan yang bertanggung jawab secara bersama akan kembali menjadi sebuah model kepimpinan yang berkuasa penuh atas keluarga para pewaris pondok, jika mereka sudah menjadi dewasa atau sebahagian dari mereka kembali dari menuntut ilmu dan mempunyai kelulusan yang tinggi. Kemudian, ada sebahagian pondok, para pewarisnya telah berusaha mengadakan perubahan model pendidikan dari model lama menjadi model pendidikan yang lebih moden atau menjadi bentuk Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). Kelangsung pendidikannya, juga dimasukan pendidikan akademik dari pihak kerajaan pusat. Maka pengurusan model kepimpinan yayasan akan diurus secara berorganisasi dan akan diserah balik atau diambil balik oleh anak para pewaris pengasas pondok pertama untuk mengurus kelangsungan institusi pendidikannya. Maka, dalam model kepimpinan yayasan seperti ini, akan bertambah jumlah tenaga dalam kepimpinan pondok yang terdiri dari kelumpok para pewaris yang berkerjasama mengurus kegiatan pondok secara berorganisasi bersama dengan para guru-guru dan masyarakat setempat dalam mengatur berjalanan masa hadapan pondok.
Model kepimpinan yayasan, dapat berkembang menjadi Model Kepimpinan Badan Wakaf. Jika institusi pendidikannya telah mempunyai wawasan yang luas, berkembang maju dan banyak mendapatkan sumbangan dari dalam dan luar negara atau mendapatkan hasil pendapatan dari institusi pendidikan itu sendiri. Maka, jika tidak diteruskan kelangsungannya oleh ahli pewaris, bentuk pengurusan model tersebut, akan diambil alih oleh pihak kerajaan negeri maupun kerajaan pusat. Seperti diambil alih oleh kerajaan pusat dan Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) terhadap maahad al-Mashoor al-Islami di 11920 Sungai Batu, Bayan Lepas. Kerana ada beberapa hal dalam pertimbangannya, mengingat harta benda yang ada di lingkungan institusi pendidikannya telah ditinggalkan oleh para pemimpin yang terdahulu, berasal dari pihak masyarakat atau pihak lain-lain yang menyumbang dengan meniatkan wakaf kepada masyarakat ramai untuk dapat digunakan secara bersama atau dapat mengambil manfa’at bersama.
Model kepimpinan badan wakaf, kalau ditinjau dari pengertian istilah ini terdapat dua pengetian yaitu wakaf am dan wakaf khas. Wakaf am ialah harta yang diwakafkan untuk dibangunkan oleh agensi pengamanah demi kepentingan semua umat Islam semasa sehingga sampai kemasa hadapan. Sementara Wakaf khas ialah harta yang diwakafkan dengan sesuatu tujuan dan tujuannya ditentukan oleh pihak yang mewakafkannya . Model kepimpinan badan wakaf, ada juga diuruskan oleh masyarakat setempat dengan menggunakan beberapa orang ahli dari pelbagai lapisan masyarakat yang terdiri dari para ilmuan, ahli sosial, ahli politik dan sebagainya. Kepimpinannya diurus secara berorganisasi dengan adanya jangkauan waktu tertentu dalam pengaturan organisasinya. Selepas itu, diadakan musyawarat agung tahunan untuk pergantian pengurusan baru. Model kepimpinan tersebut, diuruskan mengikut badan organisasi induk. Biasanya segala peraturan mengenai kegiatan dan kelangsungan sebuah institusi pendidikan telah ditetapkan oleh organisasi induk, berupa konsep kepimpinan institusi dan strategi pentadbiran pendidikannya. Terutama mengenai kurikulom pendidikan, model kepimpinan pendididk dan sebagainya. Harta kekayaan, secara keseluruhan yang telah dimiliki oleh institusi pendidikan akan dijaga dengan baik dan secara bersistem serta mempunyai pembuktian pengeluaran wang masuk dan keluar yang jelas dan teratur. Sementara, pemilihan pengarah badan wakaf dan stafnya atau guru besar dan pembantu guru besar, akan dilantik sesuai dengan kemampuan mereka masing-masing. Institusi pendidikan seperti ini, dapat dilihat di madrasah Diniyah Islamiyan, Sungai Bakap yang berada dibawah yayasan Takmir dan bernaungan di bawah pertumbuhan Angkatan Belia Islam se-Malaysia (ABIM) cawangan negeri Pulau Pinang.
MEMPERTAHANKAN MODEL PENGURUSAN INSTITUSI ULAMA
Arah tuju pondok model tradisional pada masa sekarang dalam pengurusan kegiatan pendidikan masih tetap menggunakan dalam corak pengajian menadah kitab. Dalam lingkungan institusi pondok lebih dikenal dengan sebutan bentuk Salafi. Yaitu model yang tetap mempertahankan warisan ulama sebelumnya. Pengajaran kitab-kitab muktabar sebagai inti penting pendidikan di dalam pondok, walaupun sistem pendidikan sekarang sudah berjalan menurut perkembangan zaman sesuai dengan perkembangan keperluan generasi semasanya. Kenyataan ini, dapat ditinjau di institusi pondok dalam corak pengajian menadah kitab, Penguatua pondok tetap berusaha melaksanakan kegiatan pengajiannya setiap hari selepas waktu shalat fardhu atau sebelumnya. Selain memberikan pelayanan pendidikan kepada penuntut ilmu tetap, juga dilaksanakan pada hari-hari atau waktu tertentu atas permintaan masyarakat setempat yang memerlukan pendidikan awal dalam bidang ilmu pengetahuan agama Islam dan beberapa hukum Islam yang ada hubung kait dengan kehidupan sehari mereka.
Selain mempertahankan corak tersebut, model pendidikan madrasah merupakan model pendidikan yang sama penting terhadap peranan dalam kegiatan pendidikannya. Kemudian, sangat diperlukan bagi para penuntut ilmu yang baru masuk pondok. Kerana dalam kegiatan awal model pendidikan ini, diajar untuk mengetahui tulisan huruf Arab dan huruf Jawi, sebelum mempelajari ilmu-ilmu asas dalam agama Islam dan sebelum mendalami lebih lanjut terhadap pengajian agama Islam dalam corak menadah kitab. Kemudian, setelah mereka tamat dari pondok mereka dapat sambung perkuliahannya di dunia Arab dan Timur Tengah. Ini, merupakan harapan bagi para pemimpin pondok dalam model ini. Para pendidik telah berusaha melaksanakan kegiatan pendidikan model madrasah secara penuh masa melalui bentuk pembahagian kelas menurut kemampuan para pelajar yang sedang menuntut ilmu di pondok. Kegiatan pendidikan bentuk pondok dalam corak menadah kitab dan sekaligus melaksanakan kegiatan pendidikan bersama model pendidikan madrasah dalam pelaksanaan kegiatan pengajiannya masih menggunakan kitab-kitab muktabar melalui hasil karya penulisan para ulama sebelumnya. Tradisi dalam pelaksanaan kegiatan pendidikannya mengikut tradisi ulama sebelumnya, ialah melalui bentuk halaqah .
Namun, untuk menetukan tamat pengajian dalam bentuk tersebut, tergantung atas kemampuan dari para pelajar untuk berusaha memiliki sifat-sifat penyesuaikan diri atas kesabaran dalam menuntut ilmu dan keikhlasan dalam mematuhi para pemimpin dan guru-guru di ilngkungan pondok. Keutamaan dalam kegiatan pendidikan dalam corak pengajian ini, disebabkan para pelajar dapat memohon permintakaan untuk mempelajari ilmu pengetahuan secara individu dari pelbagai bidang ilmu agama Islam dengan para pendidik. Hal ini, bertujuan untuk mempersiapkan diri mereka sebelum mengikuti pengajian yang lebih tinggi dengan para pendidik pondok atau dapat memahami ajaran agama secara kesuruhan dan boleh membaca kitab-kitab muktabar atau kitab bahasa Arab tanpa berbaris. Ada sebahagian dari para pelajar terus sambung pelajarannya ke kawasan dunia Arab .
Sepanjang tempoh pengajiannya, para pelajar akan dipantau dari segi tingkahlaku kecakapan akhlak dan memberikan pendidikan seperti anaknya sendiri. Para pendidik memberikan didikan secara bersemangat dan berharap agar mendapatkan kebajikan dari Allah swt. Kebanyakan kitab-kitab yang dipergunakan dalam institusi pondok dalam corak pengajian menadah kitab, masih tetap mempertahankan dalam kegiatan pendidikan harian, termasuk rujukan tentang permasalahan agama Islam kepada sumber dari hasil karya penulisan yang berorientasikan kepada ulama yang dikenal dengan sebutan Haramain . Untuk para pelajar yang ingin menyambung pelajarannya di universiti dalam negeri, pihak pondok telah berusaha melaksanakan program pendidikan masa pendek dengan melalui mata pelajaran yang ditentukan oleh pihak kerajaan pusat agar para pelajar dapat mengikuti pepereksaan sijil SPM atau STAM dan sebagainya . Maka peranan model pendidik di pondok yang masih menggunakan bentuk ulama sebelumnya, kalau di bandingkan dengan pondok yang sudah berubah bentuk menjadi corak Sekolah Agama Rakyat Bantuan Kerajaan (SABK) atau sekolah model lain, berbeza dari segi pengurusan institusi pendidikannya. Kerana disini mempunyai dua lembaga yang berada dalam satu lingkungan pondok, ialah pertama lembaga yang diurus oleh pihak pondok dan kedua lembaga diurus bersama dengan kerajaan pusat. Namun, di pondok yang masih mempertahankan tradisi ulama silam, tetap dijaga oleh para pewaris pemimpin pondok pertama dalam menjalankan kegiatan pendidikan tetap menggunakan sumber ajarannya dari kitab-kitab muktabar .
Hal tersebut, dipandang sebagai sanad ilmu pengetahuan yang barakah. Sanad ilmu pengetahuan agama Islam harus dijaga kerana sanadnya telah diwariskan oleh Rasulullah saw.secara turun temurun. Akibat dari sebahagian pondok tidak menjaga sanad dari Rasulullah saw. dapat dikatakan bahawa sebahagian pondok telah mengalami permasalahan dalam delima kepimpinan, kerana para pewarisnya memandang hal tersebut ialah suatu pemikiran yang mundur dan tidak mengikuti perkembangan zaman . Melihat kepada kurikulom maupun ko-kurikulum dan pelbagai kegiatan yang ada di lingkungan pondok, terdapat dua kunci yang paling penting yang dapat berkesan bagi para pelajar ialah sebagai berikut :
a. Dituntut kepada semua pelajar wajib mengikuti sholat fardhu secara berjemaah di musholla atau masjid maupun di asrama yang dipimpin oleh pengetua pondok atau waden pondok.
b. Harus mengamalkan ilmu-ilmu yang telah diperolehinya. Hal ini, dilaksanakan melalui beramal dalam kehidupan sehari-hari di pondok serta berdikari terhadap kerja-kerja kebajikan untuk memajukan kawasan pondok dan kerja-kerja yang berbentuk kemasyarakatan yang ada hubung kait dengan masyarakat setempat .
Prinsip utama diatas, diharuskan para penuntut ilmu wajib mengikuti sholat fardhu secara berjemaah di lingkungan institusi pondok. Para pendidik bertanggung jawab atas amalan utama ini, termasuk menggerakan semangat para penuntutnya mengamalkan ilmu-ilmu yang telah dipelajarinya dan dalam menuntut ilmu harus disertai amal ibadah yang dapat menenangkan jiwa agar ilmu yang dipelajari dapat mudah difaham dan harus ikut membantu para pemimpinnya bagi kerja-kerja masyarakat agar dapat barakah dalam kehidupan selama hidup di pondok . Prinsip ini, jarang nampak dalam pendidikan Islam moden. Kerana tidak ada hubungan yang masra diantara pendidik dengan anak didik. Sehingga terjadi permasalahan dalam pengkadiran paea pelapis.
Permasalahan tersebut, dalam tinjau dalam perjuangan Syed Syeikh al-Hadi dalam Pendidikan Moden, tidak ada pewaris penerus institusi pendidikannya. Namun, usaha-usaha Beliau sebelumnya dalam dunia pendidikan telah ada kesan terhadap para pendidik masa sekarang. Perjuangan Syed Skeikh al-Hadi, semasa itu, disebabkan ada perkembangan bentuk pondok, telah dimasukan suatu pengaruh model pendidikan persekolahan dari para penguasa negeri Barat, kesan penyebaran model pendidikan ini mulai membawa dampak yang kurang menguntungkan bagi masyarakat Melayu. Pengaruh terhadap model pendidikan ini, telah berkembang sehingga sekarang. Maka lahirlah secara tidak sadar permasalahan dikotori ilmu agama Islam bersama dengan ilmu sekuler yang dibawak oleh para ilmuan di lingkungan institusi pondok. Keadaan ini, berlajutan sampai terjadilah pembentukan pondok kepada sistem pengajaran Dualisme.
Kemunculan pendidikan moden di awal abad ke-20 masehi, atas dasar inisiatif dan realisasi dari pembaharuan bentuk pengajaran agama Islam yang telah ada di lingkungan institusi pendidikan pondok pada masa sebelumnya. Usaha-usaha untuk pembaharuan dalam model pendidikannya. Kerana, model pendidikan di pondok selama ini, dalam model pendidikannya perlu diubahsuai menurut perkembangan zaman. Maka hal ini, perlu diadakan suatu penyesuaian diantara model pendidikan agama dengan model pendidikan akademik atau mencuba untuk mengintraksikan diantara ilmu agama dengan ilmu akademik. Selanjutnya, telah berusaha untuk mengadakan suatu perhubungan yang baik diantara model pendidikan di institusi pondok dengan model pendidikan sekuler yang dibawak oleh para penguasa negeri-negeri Melayu semasa sebelumnya.
Namun sayangnya usaha-usaha oleh Syed Syeikh al-Hadi dalam pendidikan model tidak ada penerus perjuangannya. Maka, institusi pendidikan Islam yang telah diasaskan oleh Beliau dibeberapa tempat yang ada di negeri Pulau Pinang, telah diambil alih atau telah diselamatkan oleh pihak kerajaan setempat yang berada dibawah naungan Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang dan diurus juga oleh kerajaan pusat dibawah Kementerian Pelajaran dengan suatu alasan untuk menjaga harta kekayaan dan harta wakaf yang telah disumbangkan oleh masyarakat sebelumnya.
MASA HADAPAN INSTITUSI PONDOK
Institusi pendidikan Islam dalam bentuk pondok, ada sebahagian dari masyarakat menganggap kebanyakan pelajar terdiri dari golongan penuntut ilmu yang terpencil dari ilmu pengetahuan akademik dan ada sebahagian lain, memandang pelajar pondok menjadi golongan pelajar kelas dua. Anggapan yang demikian, tidak menepati hakikat yang sebenar yang sedang berlaku dalam kenyataan di institusi pondok. Kerana, selama penulis berada di dalam suasananya, dapat dikatakan bahawa sebenarnya berlaku bukan semua pelajar yang masuk pondok terdiri dari jenis murid-murid yang telah terpencil atau gagal dari segi pendidikannya. Dapat dikatakan semula bahawa akan menjadi kenyataan benar kalau sebahagian murid-murid pondok terdiri dari murid-murid yang terpencil dan telah gagal dari ibu bapak mereka tidak memberikan sokongan moral setelah mereka berada di lingkungan rumahnya, dikerana kesibukan dengan pekerjaannya . Pondok di pandang oleh sebahagian masyarakat moden, merupakan tempat buangan anak-anak yang nakal dan tidak dapat atur kehidupannya oleh ibu bapak mereka, setelah tidak berhasil mengatasi kegawatan anaknya. Tetapi sebahagian murid-murid yang lain terdiri dari golongan pelajar yang sengaja dihantar oleh ibu bapak mereka ke pondok kerana kecenderungan dan kefahaman mereka kepada pondok sangat tinggi nilainya. Murid-murid peserti ini, pada hakikatnya mempunyai daya kecerdasan otak yang sama dengan murid-murid lain yang dihantar ke sekolah pendidikan akademik pada umumnya .
Mungkin hasil dari anggapan tersebut, termasuk pula perkara timbul anggapan bahawa pondok adalah kumpulan orang-orang yang sudah susah untuk diolah secara rapi dan teratur. Kemudian, terkeluar dari struktur kepimpinan sistem pendidikan kebangsaan atau tidak mau ikut serta mengurus pondok bersama kerajaan pusat. Hal ini, yang paling sedeh ialah ada sebahagian dari mereka menganggap sebagai tempat kumpulan orang-orang pengganas atau pusat pembentukan para pejuang sabilillah untuk menentang pihak kerajaan. Oleh yang demikian, timbul rasa keraguan dan kurang meyakinkan oleh sebahagian dari pihak yang bersangkutan untuk memberikan bentuk bantuan material yang lebih besar atau mungkin timbul dari segi kepentingan yang hubung kait dengan persoalan matlamat yang akan dicapai yang dianggap tidak tetatur menyusul struktur dan sistem persekolahan dan masih kabur dalam pengurusan institusi pendidikannya .
Persealan demikian, selama penulis berada dalam suasana pondok, secara umumnya ada benarnya atas tanggapan kerajaan yang membuat melemahkan minat untuk menambah bantuan kewangan kerana yang ternyata berlaku dari keseluruhan pondok itu tidak berlaku keseragaman baik dari segi sistem, struktur, kurikulum dan silibusnya, sebagaimana yang diwariskan oleh ulama sebelumnya. Masing-masing pondok dengan caranya sendiri. Ada setengah pondok, selain mengadakan kegiatan pendidikan, diarahkan para pelajarnya ikut dakwah tabligh dan sebagainya . Penghuraian terhadap perkara ini, bukan bermaksud untuk memperkecilkan terhadap model pendidikan yang ada di lingkungan institusi pondok yang selama ini diperjungan oleh mereka. Sementara, ilmu pengetahuan lain diperlukan pula sebagai pelengkap dalam model pengajaran pendidikan pondok, agar dapat menaikan taraf supaya institusi pondok dapat melahirkan para lulusannya ke bidang lain yang dapat diikhtiraf oleh orang ramai dan orang-orang yang berada diluar agama Islam.
Kalau ditinjau dari kurikulum dan silibus serta struktur pengajiannya, kebanyakkan bentuk pendidikan di pondok, baik di peringkat rendah maupun menengah dapat dimengerti bahawa keseluruhan hanya penekankan terhadap tumpuan kepada pekara-perkara yang ada hubung kait dengan permasalah bidang agama sahaja, sehingga terjadi permasalahan bagi para pelajar untuk melanjutkan pelajarannya di dalam universiti dalam negeri sendirinya. Hal-hal perhubungan kemasyarakatan umat diarah dan dipegang oleh tenaga-tenaga ahli yang dilahirkan dari sistem pendidikan dan persekolahan model pendidikan liberal dan tidak diasaskan kepada konsep pendidikan Islam. Berlakunya hal yang demikian, kerana dirasakan oleh sebahagian ahli-ahli agama bahawa hal-hal yang berhubung dengan masalah kemasyarakatan dan juga yang menyangkut hubungan dengan ilmu pengetahuan sains dan teknologi, dianggap berada diluar dari kurikulum model pendidikan di institusi pondok, dapat dilihat misalnya melalui model pendidikan pondok, setakat ini, kebanyakkannya tidak memungkinkan di peringkat tinggi seorang pelajar itu akan tercapai untuk menjadi ahli-ahli ekonomi, sosial, politik dan segala cabang pengetahuan yang bersangkutan dengan pengurusan untuk dapat mengurus dan memegang suatu pemerintahan negara .
Maka, selain dari perkara tersebut, untuk menjadi ahli-ahli di bidang lain, seperti menjadi seorang doktor untuk berubat masyarakat atau menjadi ahli akitektur dan sebagainya. Institusi pondok tidak ada alat atau jembatan agar dapat menuju kearah tersebut, kerana alat-alat menuju ke arah itu tidak disediakan secara teratur dari peringkat rendah sehingga menengah atau diperingkat ibtidaiyah sehingga syanawiyah. Perkara-perkara ini, hanya akan dapat dicapai melalui proses persekolahan akademik. Maka, dapatlah direnung kembali, kerana apakah model pendidikan di pondok tidak dapat menaikan taraf keperingkat antarabangsa. Pada hal konsep ini, telah diajarkan oleh Islam. Permasalahan ini, masih berlaku dan tetap berlaku serta tidak dapat diselesaikan oleh sebahagian para pemimpin di pondok masa kini .
HASIL TINJAUAN ( )
Maka, dapat mengambil inti penting selain perkara yang telah kemukakan diatas, dalam laporan penulisan ini, penulis telah menjalankan tugas penyelidikan kes dari perkara yang menjadi punca permasalahan, sehingga menjadi permasalahan delima dalam arah tuju masa hadapan dalam pengurusan pondok. Penjelasan hasil penyelidikan ini, dalam dijelaskan dalam bentuk kesimpulan singkat sebagaimana berikut :
a. Terjadi permasalahan di institusi pondok setelah peninggalan pengasas pondok pertama. Akibat dari punca permasalahn ini, telah berlaku :
i. Usaha-usaha dari kerajaan negeri maupun pusat untuk ambil aleh bekas institusi pondok pengasas pertama untuk menjaga harta warisan yang telah disumbangkan kepada para peminpin pondok agar dapat menjadi manfa’at kepada orang ramai dan generasi pelapis secara terus menerus. Agar hal ini, tidak menjadi harta kekayaan bagi para pewarisnya
ii. Para pewaris perjungan ulama sebelumnya tidak ada kepakaran atau ilmu pengetahuan agama setanding dengan para pengasas pondok pertama.
iii. Para pewaris tidak dapat meneruskan model pendidikan moden menurut pandangan Islam dalam corak kombinasi diantara ilmu pengetahuan agama dengan akademik
b. Berlaku kelemahan dalam pengurusan kegiatan pendidikan harian. Akibat dari punca permasalahan ini, telah berlaku :
i. Disebabkan tidak ada perancangan awal dan persiapan kewangan yang cukup untuk pengendalian kegiatan harian dan pembangunan dalam lingkungan institusi pondok.
ii. Tidak ada ketetapan dari tenaga guru, hanya bertugas mengajar di pondok untuk menunggu tempat yang lebih baik. Kemudian, tenaga pembantu pengetua pondok, mereka bertugas di pondok hanya bersifat sementara yang terdiri dari kalangan masyarakat atau pelajar lama hanya berkerja sambilan dan menunggu kesempatan untuk melanjutkan pelajarannya yang lebih.
iii. Bantuan dari kerajaan pusat berhenti kerana dipandang tidak ada kemajuan dalam institusi pondok bagi mencapaikan maksud yang telah ditentukan dalam peraturan yang berlaku pada masa sebelumnya.
c. Tidak ada keseimbangan dalam pengurusan institusi pondok. Akibat dari punca permasalahan ini, telah berlaku :
i. Usaha-usaha dari penawaran kerajaan untuk memberikan bantuan institusi pondok dalam corak Sekolah Agama Rakyat (SAR) agar berada dibawah pengawasan sistem pendidikan nasional dan merubah corak menjadi Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK).
ii. Terjadi bentuk dualisme dalam pengurusan institusi pondok, sehingga terbentuk dua lembaga pengurusan dalam satu institusi pendidikan.
iii. Berlaku perselisihan pendapat dalam pengurusan institusi pondok, diantara para pemimpin pondok dengan kerajaan pusat, sehingga berlaku bergolakan politik diantaranya.
Berlaku punca permasalahan terhadap 3 (tiga) perkembangan proses kejadian tersebut, sehingga terjadi akibat yang berkesanan dalam delima yang berkembang di lingkungan institusi pondok. Hal ini, terjadi permasalahan kemunduran yang berkekalan terhadap perkembangan kemajuan para pelajar, guru-guru dan para pengetua institusi pondok. Inti permasalahan ini, dapat menjelaskan secara garis besar terhadap perkara yang berlaku sebagaimana berikut :
a. Pelajar
Dilingkungan suasana kegiatan pendidikan di institusi pondok terdapat bahawa permasalahan peralatan belajar sangat kurang, kerana para pelajar tidak ada kemudahan untuk menggunakan perkara tersebut, seperti komputer dan sebagainya.Kemudian, kurikulom pendidikan agama Islam perlu ditingkatkan dari segi penafsirannya, kerana dalam pengamalannya masih terdapat rendah ditinjau dari segi pembinaan akhlak pelajar. Sementara, para pelajar mempunyai tingkat kecenderungan bersekolah yang rendah berbanding dengan Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA). Pelajar perempuan dalam corak Sekolah Agama Rakyat (SAR) mempunyai tahap kecenderungan terendah dari segi menuntut ilmu.
Sementara, pendapat sebaliknya memberikan penjelasan bahawa para pelajar mempunyai beban tugas belajar yang lebih dan kegiatan pendidikan tidak seimbang diantara pendidikan agama dan akademik. Ada sebahagian Sekolah Agama Rakyat (SAR) yang sudah maju dan dapat mengatur model pendidikan yang seimbang diantara pendidikan agama dan akadrmik. Maka, para pelajar mempunyai kemampuan dan peluang yang tinggi dibandingkan dengan tamatan sekolah pendidikan akademik, tetapi tidak ada peluang untuk melanjutkan pelajaran, kerana kemiskinan dan mereka mempunyai pengetahuan akademik dan agama diperingkat syanawi, memiliki pengetahuan bahasa Arab, Inggeris dan Malaysia sangat cermerlang.
b. Guru
Tugas para guru di institusi pondok banyak mengalamai permasalahan, kerana guru tidak pernah menggunakan alat-alat membantu dan kemudahan untuk mengadakan proses belajar-mengajar. Kemudian, pelajar selalu mendakwa terhadap guru yang hanya memberikan kerjasama sekali-sekala dan para pelajar menyebut guru kadangkala tidak hadir untuk mengajar. Sementara, guru tidak mencukupi buku rujukan dan di institusi pondok tidak mencukupi tenaga pembantu dalam membantu para guru untuk menjalankan tugas kegiatan pendidikan kepada para pelajar.
Sementara, pendapat sebalikya mengatakan bahawa kebanyakan guru di Sekolah Agama Rakyat (SAR) sangat taat kepada Allah dan menjalankan tugas mengajar hanya kerana Allah demi memajukan bangsa dan agama. Sekolah Agama Rakyat (SAR), memberikan penekanan terhadap pengajaran akhlak, mewujudkan suasana kekeluargaan dan mengamalkan sifat persaudaraan dilingkungan sekolah. Sistem pengajaran dan pembelajaran di Sekolah Agama Rakyat (SAR) mengarahkan kepada pembentukan sifat mulia, iman dan hukum Allah. Pelajar diberikan kebebasan untuk memilih jurusan pengajian dalam agama Islam,. Guru di Sekolah Agama Rakyat (SAR), kebanyakan menjadi contoh yang baik bagi pelajar dan sanggup berkhidmat walaupun pelengkapan sekolah tidak mencukupinya.
c. Pengetua Institusi Pondok
Tentang pengawasan dari pihak pengetua institusi pondok telah mengalami permasalah dari pengalaman memimpin institusi pendidikannya kurang dari 5 tahun dan belum mengikuti kursus pengurusan kewangan persekolahan. Kemudian, pengetua pondok tidak mempunyai pembelajaan yang cukup untuk operasi insitusi pendidikannya dan Pembelajaan institusi pondok tertumpu kepada pembaikan bangunan. Sementara bil elektrik, bil telefon dan bil air kebanyakan pondok mengalami kekurangan kewangan untuk mengurus dan membangunkan institusi pendidikannya. Institusi pondok tidak cukup peralatan untuk pengetahuan sains dan matematik, tidak mencukupi buku rujukan dan tidak mencukupi tenaga pembantu untuk membantu pengetua pondok dalam mengawasi institusi pendidikannya. Pengurusan kewangan pondok tidak teratur, sehingga berlaku kesilapan catatan kewangan, Wang masuk dan keluar tidak diuruskan dengan jelas dan baik.
Pendapat sebaliknya mengatakan bahawa Sekolah Agama Rakyat (SAR) berusaha sendiri untuk peningkatan pembangunan kemajuan fizikal dan asrama dalam lingkungan institusi pendidikannya. Sekolah Agama Rakyat (SAR) sangat lemah dari segi kemudahan fizikal dan kewangan .
BIODATA :
H.Abdulhalim Bin H.Ismail Ibnu Syaid Dinaa al-Bar
Penyelaras,
FORUM PEMBANGUNAN INSTITUSI PONDOK
DAN PENGAJIAN TINGGI ISLAM SERANTAU NUSANTARA
(PP2-ISRA)
No.15 Jalan Lengkok Sungai Dua
Gelogur, Sungai Dua, 11700 Pulau Pinang
Telp : 016-457 0589
Nama Penuh :
H.Abdulhalim Bin H.Ismail Ibnu Syaid Dinaa al-Bar
Asal : Songkhla Thailand
Pendidikan :
1) Pendidikan Awal sehingga peringkat sekolah menengah dari tamatan Pondok di kawasan Patani Thailand dan Pondok Contor Indonesia.
2) Pendidikan Sarjana Muda dalam Ilmu Dakwah di University Muhammadiyah Yogya Indonesia dan Diploma dalam bidang Jurnalistik (kewartawanan) di Akademi Komunikasi Yogya Indonesia
3) Pendidikan Sarjana Penuh Institut Dakwah Masjid Syuhada (IDMS) Yogya Indonesia Dan Master di USM Pulau Pinang dalam Jurusan Falsafat Islam bidang Tamadun Islam.
4) Sedang menunggu viva, untuk memperoleh gelar Doktor di USM dalam bidang Tamadun Islam Dan Asia (TITAS).
5) Pendidikan kepakaran dalam bidang Penyelidikan dan Penulisan Ilmiyah di pelbagai universiti yang ada di Indonesia, Malaysia dan Thailand
Pengalaman :
1) Ketua Kelab Ijazah Tinggi Antarabangsa di Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan (PPIK) USM dari tahun 2007-2010.
2) Penyelaras, Forum Komunikasi Intelektual Muda (FORKIM) Se-Asean, dari tahun 1997-2010.
3) Penasihat Utama, Persatuan Sekolah Agama Rakyat Sebelah Utara Selatan Thailand, dari tahun 1995-2009
4) Penasihat Bahagian Penyelidikan Calon Master Dan Ph.D untuk para mahasiswa tiga serantau IMT-GT di Pusat Pengembangan Pendidikan Islam Asean (P3-IS) KITAB Pulau Pinang.
5) Setiausaha Agung di P3-IS KITAB Pulau Pinang(President ialah Dato’ Professor Dr.Mustafa Kasim, sebagai Rektor di KITAB) 2010-Sekarang
6) Penyelaras, Forum Pengembangan Institusi Pondok Dan Pengajian Tinggi Islam Kawasan Serantau Nusantara (PP2-ISRA) Pulau Pinang (Forum pendidikan lanjut Peringkat Master dan Ph.D bidang Kepengurusan Kependidikan dan Kepengurusan Keislaman) dari tahun 2010-Sekarang.
ALINDRUS said
Assalammualaikum. Saya nak bertanya ada tak nama guru Tok Taib membuka pondok di penang?tahun tidak berapa pasti mgkn kurun awal 18, menantu kpd Tok Seman/Tok Man.
H.Abdulhalim Bin H.Ismail Ibnu Syaid Dinaa al-Bar said
H.Abdulhalim Bin H.Ismail Ibnu Syaid Dinaa al-Bar said
mohd hilmi said
saya mohd hilmi bin che baharom.berumur 28 thn sudah bekerja….soalan sy mcm mana untuk sy mengikuti sesi sekolah pondok sedangkan sy bekerja di siang hari…adakah pengajian di malam hari?atau untuk hari minggu…
Dr.H.Abdulhalim Bin Syeikh H.Ismail Ibnu Syaid Dinaa al-Bar said
Usulan dan hasrat Tuan Mohd Hilmi , sangat baik sekali…., perlu ada jawaban yang serius bagi mereka yang ada institusi Pondok.
Pada bulan Ramadhan ada pengajian kitab Pondok di Pusat Islam USM Pulau Pinang, dimulai pada hari pertama sehingga menjelang sepuloh hari terakhir dalam bulan tersebut. Sebanyak tiga kitab (kitab Musholli, Faridah dan Penawar Bagi Hati) dan pada tarikh 2 Ogos 2013 dibuat kesimpulan berupa makolah serta di bentangkan di dewan Muzakarah Pusat Islam USM.
From Dr.H.Abdulhalim Bin Syeikh H.Ismail Ibnu Syaid Dinaa al-Bar
Dr.H.Abdulhalim Bin Syeikh H.Ismail Ibnu Syaid Dinaa al-Bar said
Jika berminat untuk membuat kajian tentang Institusi Pondok, dapat kongsi ilmu bersama dengan hasil kajian , tajuk ” INSTITUSI PONDOK DI NEGERI PULAU PINANG : SATU KAJIAN TERHADAP PERKEMBANGAN DAN HALA TUJU
Oleh : DULHALIM DIN-AH
(Tesis di Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan (PPIK) , Universiti Sains Malaysia (USM) tahun 2013
noor farehah binti alias said
Assalamualaikum. ? Sya noor farehah alias plajar MA usm..ingin membuat kajian berkaitan sekolah al-mashoor pulau pinang.bgaimana klu sya ingin mendpt mklmt lnjut berkaitan sekolah ini memandangkn ianya merupakan slh sebuah mdrasah @ pondok suatu ketika dahulu.mohon penjelasan..
suhaimi said
Assalamualaikum,.,.saudara @ saudari
Sy ingin memohon tuan puan dpt mnolong sy.
Adk sy brusia 21 thun dy ingin belajar madrasah.,
Boleh tuan puan membantu sy.,
011-1250-1931 ini number sy,
Maklum balas amat d nanti kn.,
Wasalam
erniwati ahmad said
saya bekas murid smk al-irsyad,boleh tuan bantu saya daftar anak ke mana-mana sek agama kerana dia sek men biasa.sy lebh suka dia ke sek aliran agama …no tel saya 0125763734 tq