Pusat Pembangunan Pondok Berhad

Pondok Studies Development Centre

Lazimi surah al-Mulk, benteng azab kubur

Posted by epondok di Mac 10, 2019


Oleh Nazmi Yaakub

 

MEMBACA al-Quran menjadi amalan yang bukan saja memelihara diri seseorang Mukmin di dunia, bahkan menjadi pelindung di alam kubur dan pemberi syafaat pada Akhirat kelak.

Antara surah yang sangat ditekankan oleh Rasulullah SAW ialah surah al-Mulk khususnya menjadi benteng ketika berada di alam barzakh.

Abdullah ibnu Mas’ud RA berkata: Dalam kubur, seseorang akan didatangi azab dari arah kakinya, maka kakinya akan berkata: ‘Tidak ada jalan untuk kamu datang dari arahku ini kerana dia selalu berdiri menggunakanku untuk membaca surah al-Mulk.’

Kemudian azab akan datang dari arah dada ataupun perut, maka dada ataupun perut akan berkata: ‘Tidak ada jalan untuk kamu datang dari arahku kerana dia selalu membaca surah al-Mulk.’

Selepas itu, azab akan datang dari arah kepala, maka kepala akan berkata: ‘Tidak ada jalan untuk kamu datang dari arahku kerana dia selalu membaca surah al-Mulk.’

Abdullah berkata surah ini ialah penghalang daripada azab kubur. Nama surah ini dalam Taurat ialah surah al-Mulk. Sesiapa yang membaca surah ini pada mana-mana malam, maka dia menghasilkan pahala yang banyak. (Mustadrak Hakim)

Malah, sebagai manusia yang tidak lekang dek dosa dan tidak lapuk dek sia-sia, sangat berharap dengan syafaat kerana dosa yang dilakukan lebih tinggi daripada gunung.

Justeru, melazimi tilawah surah al-Mulk boleh menyediakan kita untuk menjadi manusia pilihan untuk menerima syafaat dan pengampunan dosa.

Abu Hurairah RA meriwayatkan Nabi SAW bersabda: Dalam al-Quran, ada satu surah yang mengandungi 30 ayat yang akan terus-menerus memberi syafaat kepada seseorang yang selalu membacanya hingga dia diampunkan. Surah itu ialah surah ‘Tabarakallazi.’ (HR Tirmizi)

Satu Respons to “Lazimi surah al-Mulk, benteng azab kubur”

  1. Zul said

    JOM BACA & HAFAL SURAH ALMULK

    Dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda, “Ada suatu surat dari al qur’an yang terdiri dari tiga puluh ayat dan dapat memberi syafa’at bagi yang membacanya, sampai dia diampuni, yaitu: “Tabaarakalladzii biyadihil mulku… (surat Al Mulk)” (HR. Tirmidzi no. 2891)

    https://www.facebook.com/surahalmulk1/

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: