Pusat Pembangunan Pondok Berhad

Pondok Studies Development Centre

Generasi muda sumber kekuatan ummah

Posted by epondok di Februari 25, 2015


Dr Burhanuddin Jalal

Generasi muda adalah kelompok besar dalam masyarakat. Di negara di sebelah Timur, belia adalah 70 peratus daripada jumlah penduduk sementara di negara Barat jumlah generasi muda hanyalah 30 peratus.

Berdasarkan aspek itu, generasi muda di sebelah timur mempunyai peluang membina tamadun dalam abad akan datang kerana kita mempunyai sumber tenaga manusia yang lebih besar. Namun, generasi muda Barat yang hanya 30 peratus itu mempunyai kesungguhan dan kemampuan lebih besar.

Kemajuan, kehancuran sesebuah bangsa

Kita perlu sedar generasi muda mempunyai banyak kelebihan untuk digerakkan bagi membina umat dan negara. Masa depan sesuatu umat bergantung kepada generasi mudanya. Pakar psikologi meramalkan kemajuan dan kehancuran sesebuah bangsa dapat dilihat melalui generasi mudanya.
Pakar sosiologi telah melakukan penyelidikan di universiti serta pusat pengajian tinggi berkaitan kecenderungan, minat dan tujuan hidup generasi muda. Hasil kajian itu dibentangkan serta dibincangkan.

Sebenarnya kajian pakar sosiologi ini telah dilakukan sejak 1,400 tahun lalu di Sepanyol (Andalusia) yang berada dalam pemerintahan Islam selama 800 tahun dan kemudian jatuh ke tangan Portugal.

Tentera Portugal tidak terus menyerang Andalusia sebelum mengetahui apakah kelemahan rakyatnya. Portugal telah menghantar pengintip ke Andalusia untuk mengawasi pergerakan dan kegiatan generasi muda, kemudian hasil pemerhatian serta penyelidikan dihantar ke Portugal untuk dianalisis.

Pengintip atau perisik Portugal mendapati pada satu peringkat, generasi muda Andalusia sibuk dengan ilmu pengetahuan dan pengajian. Mereka dapati belia saling berlawanan siapakah yang lebih hebat menghafaz hadis dan ilmu agama.

Meneliti kepada keadaan itu, perisik Portugal tidak menyerang Andalusia, tetapi beberapa tahun kemudian, mereka kembali dan mendapati generasi muda di sana sibuk dengan kesusasteraan. Kemudian didapati generasi muda Andalusia tidak memanfaatkan masa lapang mereka dengan kegiatan tidak berfaedah dan tidak lagi cintakan ilmu.

Mereka telah bertemu dengan generasi muda yang lemah. Berdasarkan keadaan itu perisik Portugal berasakan itulah masa yang tepat untuk menyerang Andalusia. Akhirnya, Andalus yang dikuasai pemerintahan Islam selama 800 tahun jatuh ke tangan Portugal dalam tempoh tiga bulan sahaja.

Ternyata faktor generasi muda menjadi salah satu punca kekalahan itu dan ia menepati firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan kepada orang Yahudi, Kami haramkan apa yang telah Kami ceritakan kepadamu dahulu; dan tiadalah Kami menganiaya mereka (dengan pengharaman itu), tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri.” (Surah an-Nahl, ayat 118)

Generasi muda jadi sasaran

Jelaslah kepada kita mengapa generasi muda menjadi sasaran. Oleh itu, sesuatu tindakan perlu dilakukan untuk menyelamatkan generasi muda.

Sesungguhnya kita telah banyak mengalami kerugian dan kehilangan dalam kehidupan ini. Namun segala kerugian dan kehilangan itu bukanlah disebabkan oleh generasi muda semata-mata, tetapi banyak faktor lain yang turut menyumbang.

Selain itu kita juga perlu mengakui banyak lagi nilai positif yang ada pada generasi muda yang boleh dimanfaatkan. Justeru, tenaga serta jumlah mereka yang ramai boleh dijadikan sumber kekuatan kepada ummah untuk lebih membangun.

Pada masa sama, kita perlu memastikan generasi muda tidak leka dan terpengaruh dengan anasir yang melalaikan mereka daripada melaksanakan tanggungjawab sebagai kumpulan yang memiliki kemampuan memajukan bangsa serta negara.

Tidak dinafikan banyak kaedah digunakan untuk menjadikan generasi muda tersasar daripada landasan sebenar. Pihak berkaitan perlu memainkan peranan proaktif dengan memberi kesedaran terhadap ancaman perlu dielakkan supaya tidak terjebak dalam kegiatan negatif yang hanya merugikan.

Sebaliknya, andai golongan itu diketengahkan untuk menunjukkan kemampuan masing-masing, mereka boleh menghasilkan keajaiban kerana tenaga serta pemikiran generasi muda sangat kreatif. Sewajarnya kelebihan ini dimanfaatkan untuk menghasilkan keputusan terbaik bagi ummah.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: