Pusat Pembangunan Pondok Berhad

Pondok Studies Development Centre

Islam agama fikir dan zikir

Posted by epondok di September 24, 2014


Sidek Baba

 

ISLAM adalah agama yang mengajak manusia berfikir. Akal yang ALLAH kurniakan membolehkan manusia berfikir. Tetapi upaya berfikir manusia adalah terbatas dan tidak segala-gala. Ia harus dipandu dengan zikir (hubung-ingat dengan ALLAH) supaya faktor yang nyata dan ghaib terjalin.

Al-Quran dalam konteks fikir bertanya afalaya’ qilun – tidakkah kamu menggunakan akal. Afalaya tafaqqrun – tidakkah kamu berfikir secara mendalam – afala yatadabbarun – tidakkah kamu mengkji dan menyelidik.

Dengan pedoman zikir manusia dapat melakukan tautan zahiri dan batini supaya terbina keyakinan bahawa ALLAH Maha Mencipta dan manusia melakukan pemikiran dan kajian supaya hikmah penciptaan dirasai. Ia membina iman dan takwa.

Berfikir secara akliah semata-mata tidak memadai. Orang Barat hari ini meletakkan asas rasional (berfikir) sebagai segala-gala dan dianggap sebagai puncak bagi menyatakan kebenaran.

Sedangkan yang diketahui oleh manusia tentang alam ini masih terbatas. Kemampuan akal fikir manusia meneroka alam dekat seperti bulan dan Marikh masih terbatas. Ia menjadi lebih terbatas bila terdapat berbilion galaksi yang masih belum dikaji.

Al-Quran memberi pedoman bahawa di luar mampu manusia mengkaji rahsia alam ini tanpa alat. Kekuatan alat adalah penting di samping mengakui hakikat bahawa yang dikaji ini adalah milik ALLAH dan di bawah pengurusan ALLAH. Tanpa reda-Nya manusia tidak akan sampai memahami penciptaan dan hakikat penciptaan.

Dalam al-Quran terdapat banyak ayat yang menyatakan asbab atau sebab-musabab alam ini diciptakan. Meneliti sebab-musabab ini membimbing manusia mengakui hakikat keTuhanan sebagai Pencipta dan Pengurus alam ini.

Asas tauhid ini sangat penting diketahui kerana ALLAH itu SATU dan mencipta alam dalam satu kesatuan. Langit dan bumi tidak terpisah dengan kuasa ALLAH. Rahmah dan nikmah yang ALLAH kurniakan tidak terputus dengan reda ALLAH. Hidup dan mati manusia terkait erat dengan takdir ALLAH.

Malah ilmu yang dikembangkan juga terkait dengan ALLAH. Roh yang ALLAH ciptakan dalam diri manusia menyebabkan akal berfikir, hati berasa dan daya bergerak. Tanpa roh yang menjadi milik ALLAH menyebabkan manusia mati.

Dengan kuasa ALLAH manusia dijadikan berpasang-pasang membolehkan pernikahan terjadi dan keluarga terbina. Anak-anak yang terdidik dengan ilmu ALLAH menjadikan mereka generasi soleh dan solehah.

Ia menghasilkan masyarakat dan negara dan sistem terjadi berlandaskan ketaatan kepada ALLAH dan hikmah ketaatan itu menjadikan sistem berjalan dengan baik. Itulah pedoman ALLAH dan ajaran al-Quran supaya manusia berasakan bahawa dia adalah hamba-Nya di mana rasa ketaatan, ketundukan, kepatuhan dan keakuran terjadi.

Tautan diri dengan ALLAH adalah sesuatu yang amat penting bagi manusia kerana sifat-sifat ALLAH meraikan semua perkara yang diperlukan oleh manusia. Sifat Rahman dan Rahim ALLAH umpamanya memberi manusia petunjuk dan keampunan.

Tanpa Rahman dan Rahim ALLAH sumber rezeki tidak akan ada, rasa kebahagiaan tidak akan terdapat, kehidupan yang sihat tidak akan berlaku, pengajaran dan pembelajaran tidak terjadi dan dosa dan pahala tidak dapat dibezakan.

Tingginya kekuasaan ALLAH menjadikan hambanya berjiwa ruku dan sujud. Hebatnya pengurusan ALLAH menyebabkan kehidupan terjadi dan perputaran siang dan malam berlaku.

Inilah hakikat yang perlu diakui oleh manusia yang kerdil supaya tidak wujud kesombongan kepada Pencipta dan menyebabkan kezaliman kepada diri dan kehidupan terjadi.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: