Pusat Pembangunan Pondok Berhad

Pondok Studies Development Centre

Puasa terapi pulih gangguan mental

Posted by epondok di Julai 15, 2014


Oleh Khairul Azhar Idris
Amalan berpuasa adalah satu kewajipan bagi seluruh umat Islam yang mencapai syarat tertentu. Status hukum amalan ini sebagai sesuatu yang fardu sesekali tetap tidak akan berubah walau dalam apa keadaan sekalipun, sama ada seseorang itu sakit atau uzur dan sebagainya.

Namun, Islam ada memberi kelonggaran itu bukanlah satu lesen untuk mengabaikan amalan berpuasa dan bukan juga satu keadaan yang boleh menggugurkan status hukum kewajipan untuk berpuasa di bulan Ramadan.

Firman Allah berfirman dalam Surah al Baqarah, ayat 183, yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa, seperti yang telah diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertaqwa.”
Berpuasa mendedahkan mereka untuk berhadapan dengan perkara yang menjadi ketakutan mereka. Pesakit ini amat takut kepada sebarang perubahan fizikal yang tercetus akibat berpuasa, dan menjalani ibadat puasa pula mendedahkan mereka untuk terdorong agar sering berhadapan dengan ketakutan atau kebimbangan mereka sendiri yang pada akhirnya akan memulihkan mereka juga.

Berhubung kewajipan berpuasa ini, tidak terkecuali bagi pesakit yang mengalami gangguan mental dan emosi.

Namun, keadaan ini bergantung kepada beberapa perkara seperti jenis penyakit, seriusnya penyakit, keperluan untuk bergantung kepada ubatan dan sebagainya.

Penyakit berkaitan gangguan mental sebenarnya merujuk kepada gangguan terhadap fungsi otak. Gangguan ini pula boleh menjejaskan daya pemikiran dan kewarasan, perasaan serta tingkah laku individu.

Sebenarnya terdapat pelbagai kajian saintifik yang membuktikan kelebihan berpuasa khususnya dalam aspek kesihatan, baik dari segi kesihatan fizikal, mahupun mental dan emosi.
Malah, amalan berpuasa juga menyumbang kepada peningkatan kesihatan tingkah laku yang menyumbang kepada perubahan gaya hidup yang lebih produktif.

Selain itu, berpuasa turut didapati meningkatkan tahap kesedaran spiritual yang tinggi di kalangan individu yang berpuasa. Pada akhirnya, tahap kesihatan yang baik ini turut menyumbang kepada peningkatan kesihatan mental mereka.

Jika dilihat dari sudut gangguan mental, terdapat sesetengah penyakit mental yang mungkin disalah tafsir tidak sesuai dibantu dengan amalan berpuasa.

Alasannya ialah berpuasa akan lebih memburukkan keadaan penyakit mental yang dihidapi. Kenapa tanggapan ini berlaku?

Ia sebenarnya adalah satu tanggapan yang salah. Ini kerana terdapat pelbagai hikmah dan kebaikan dari amalan berpuasa yang mampu menyembuhkan pelbagai gejala gangguan mental dan emosi.

Contohnya seperti gangguan kebimbangan, gangguan panik, penyakit kemurungan dan lain-lain. Memang wujud gambaran dan tanggapan yang mengelirukan bahawa gangguan kebimbangan dan panik, mahupun kemurungan, akan menjadi lebih serius ketika berpuasa yang dikatakan berpunca dari fitrah puasa itu sendiri.

Ini kerana ketika berpuasa, badan akan menjadi lemah, letih dan lesu. Tubuh badan akan menjadi mudah menggeletar, dada mudah berdebar dan sebagainya.

Malahan, kadang-kadang nafas akan menjadi mudah semput. Ini adalah fenomena biasa kesan fizikal akibat berpuasa yang akan pulih selepas berbuka.

Namun bagi pesakit gangguan kebimbangan dan panik, tanda fizikal seperti ini adalah perkara yang paling mereka takuti kerana ia dianggap sebagai tanda kematian, penyakit berbahaya, kemudaratan fizikal dan lain-lain.

Akibatnya, amalan berpuasa menjadi satu perkara yang ditakuti dan cuba dielakkan. Mereka tidak takut kepada puasa itu, tetapi takut kepada kesan fizikal akibat berpuasa yang menjadikannya sukar untuk mereka lalui.

Jika cuba dilalui, maka penyakit kebimbangan dan panik akan datang menyerang mereka.

Hakikatnya, amalan berpuasa adalah satu bentuk terapi kepada individu yang menghidapi penyakit kebimbangan, panik dan kemurungan.

Ini kerana berpuasa mendedahkan mereka untuk berhadapan dengan perkara yang menjadi ketakutan mereka. Pesakit ini amat takut kepada sebarang perubahan fizikal yang tercetus akibat berpuasa, dan menjalani ibadat puasa pula mendedahkan mereka untuk terdorong agar sering berhadapan dengan ketakutan atau kebimbangan mereka sendiri yang pada akhirnya akan memulihkan mereka juga.

Namun bagaimana ia boleh berlaku? Ia melalui satu kaedah rawatan yang dikenali sebagai exposure therapy atau terapi pendedahan.

Dari segi perubatan psikiatri moden, terapi pendedahan ini adalah satu bentuk rawatan psikoterapi yang amat efektif dalam merawat gangguan mental berkaitan kebimbangan seperti fobia sosial, gangguan panik, ketakutan tempat tinggi atau sempit dan sebagainya.

Namun, amalan berpuasa secara tidak langsung juga memiliki ciri terapi seperti ini. Ketika berpuasa, pesakit kebimbangan terdedah kepada perubahan fizikal yang menakutkan mereka.

Namun, proses rawatan dalam kaedah ini berlaku apabila pesakit menyedari dan memahami bahawa perubahan yang berlaku itu adalah akibat dari amalan berpuasa, bukan sebagai simptom penyakit mereka, namun sekadar memiliki tanda yang sama saja.

Kebenarannya boleh dibuktikan dengan hakikat bahawa itu adalah gambaran fitrah puasa, malahan kadang-kadang ada juga tanda seperti itu tetapi ia tidak pun menyebabkan seseorang pesakit akan terkena serangan panik atau kebimbangan.

Kefahaman yang kukuh dan berasas terhadap simptom penyakit dan keupayaan dalam membuktikan kebenaran simptom adalah kekurangan yang ada dalam diri pesakit kerana ia adalah ciri personaliti dan pemikiran individu yang mengalami masalah kebimbangan, yang sebenarnya perlu dipantau dalam sesi rawatan kerana ia membantu proses pemulihan.

Selain dari itu, bersolat terawih secara berjemaah juga boleh dijadikan sebagai asas rawatan exposure kepada gangguan panik dan fobia sosial.

Penyakit kemurungan juga boleh dibantu dengan pelbagai rawatan pendedahan kerana ia melatih pesakit membabitkan diri dengan pelbagai aktiviti sepanjang Ramadan supaya mereka tidak berterusan menjadi pasif dan tidak aktif kerana penyakit kebimbangan yang dihidapi.

Satu perkara paling penting yang diajarkan ketika beribadat sepanjang Ramadan ialah melaksanakan amalan secara istiqamah dan sabar.

Dua aspek ini jugalah yang membantu seseorang pesakit itu ketika melalui fasa proses pemulihan gangguan mental dan emosi mereka dengan cara mengawal dan mengatur serta mengurus corak pemikiran dan perubahan emosi yang berlaku, kerana mereka adalah pesakit yang mengalami gangguan regulasi emosi.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: