Pusat Pembangunan Pondok Berhad

Pondok Studies Development Centre

Lelaki, wanita perlu jawab salam, jaga silaturahim

Posted by epondok di Jun 15, 2014


Memerhatikan dalil al-Quran dan sunah secara umum, tidak ada perbezaan antara lelaki dan wanita dalam hal menyebarkan salam. Arahan itu sama seperti yang disebut dalam kebanyakan hadis yang menyeru umat memberi makan, menyebarkan salam dan menjaga silaturahim.

Hadis sahih menyebut: “Demi diriku yang di tangan-Nya, kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman. Dan kamu tidak dikira beriman sehingga kamu saling berkasih sayang. Apakah kamu mahu aku tunjukkan satu perkara apabila kamu melakukan perkara itu, kamu saling mencintai. Sebarkan salam antara kamu.” (Riwayat Muslim)
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan satu ucapan hormat, maka balaslah ucapan hormat itu dengan ucapan lebih baik atau balaslah dengan ucapan yang sepadan. Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap sesuatu.” (Surah an-Nisa’, ayat 86)
Wanita, lelaki perlu jawab salam

Hukum asal ayat itu ditujukan kepada lelaki dan perempuan kecuali ada dalil khusus ditujukan kepada satu pihak saja. Jika seorang Muslim memberi salam kepada seorang wanita Islam, wanita itu perlu menjawab salam dengan ucapan salam yang lebih baik atau seumpamanya.

Riwayat al-Bukhari: “Ummu Hani anak kepada Abi Talib, sepupu Nabi SAW menyatakan, beliau pergi ke rumah Rasulullah SAW pada tahun pembukaan kota Makkah. Pada ketika itu Rasulullah SAW sedang mandi dan anak perempuan Baginda Fatimah menutupi Baginda dengan kain. Ummu Hani memberi salam kepada Rasulullah SAW dan Baginda bertanya: Siapakah itu. Ummu Hani menjawab: Aku Ummu Hani, anak perempuan kepada Abu Talib. Rasulullah SAW berkata: Selamat datang Ummu Hani.”

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: