Pusat Pembangunan Pondok Berhad

Pondok Studies Development Centre

Memahami maksud doa tingkat rasa khusyuk

Posted by epondok di Jun 4, 2014


Nabi Muhammad SAW biasa membaca doa: “Ya Allah! Ampunilah kesalahanku, kejahilanku, sikapku yang melampau batas dalam urusanku dan segala hal yang Engkau lebih mengetahui hal itu dari diriku.

Ya Allah! Ampunilah aku, kesalahan yang kulakukan tatkala serius mahupun bergurau dan ampunilah juga kesalahanku ketika aku tidak sengaja mahupun secara sengaja, ampunilah segala kesalahan yang kulakukan.”
Doa ini adalah doa mencakupi segala macam istighfar. Doa ini sifatnya umum mencakupi semuanya dan disertai perincian dengan lafaz yang tegas. Kita mengakui segala dosa dilakukan menimbulkan rasa hina di hadapan Allah SWT. Maka kita memohon keampunan-Nya.

Pengajaran daripada doa ini, seharusnya seseorang itu ketika berdoa merenungkan maksud doa yang dipohon kerana ia memberi pengaruh amat besar kepada jiwa, menimbulkan rasa khusyuk dan tunduk di hadapan Allah SWT.

Inilah yang menunjukkan kesempurnaan ibadah seseorang kepada Allah SWT. Ketika berdoa kita berinteraksi dengan Allah SWT dengan merintih serta memohon membuatkan Allah SWT lebih suka berbanding hanya ringkas saja dalam meminta.

Semakin banyak seseorang berdoa, semakin dekat dirinya dengan Allah SWT dan ia juga membuktikan dia semakin perlu serta berhajat kepada Allah SWT.

Advertisements

Satu Respons to “Memahami maksud doa tingkat rasa khusyuk”

  1. syed jaafar said

    izinkan saya meyalin artikal ini. terima kasih.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: