Pusat Pembangunan Pondok Berhad

Pondok Studies Development Centre

Pengajaran penting di sebalik bencana

Posted by epondok di April 6, 2011


Oleh IBRAHIM ABDULLAH

manusia perlu mengambil iktibar daripada setiap bencana yang berlaku di muka bumi ini. – Gambar hiasan

 


 

DUNIA kini berubah dengan begitu cepat sekali. Perubahan itu kadang-kadang mengejutkan kita dengan berbagai kejadian dan peristiwa yang menyangkut manusia sesama manusia dan manusia dengan alam semesta.

Umat manusia di era mutakhir ini dikejutkan dengan peristiwa dahsyat seperti bencana tsunami di Aceh, kemudian di New Zealand dan kini gempa bumi dan tsunami di Jepun yang mengorbankan banyak nyawa, harta benda dan alam sekitarnya.

Selain gempa bumi dan tsunami, bentuk-bentuk bencana alam memang banyak terjadi seperti tanah jerlus, banjir, gunung meletus, kebakaran hutan dan lain sebagainya. Bencana ini datang silih berganti dari satu daerah, wilayah, negeri dan ke negeri lainnya.

Seolah-olah daerah atau negeri yang satu menunggu giliran yang lain pula. Apakah rangkaian bencana ini hanya merupakan fenomena alam semata? Tidakkah kita boleh mengambil pengajaran di sebalik kejadian bencana tersebut?

Sebagai Muslim yang yakin adanya ‘kekuatan’ yang mengatur dan mentadbir semua kejadian di alam semesta ini, hendaknya dapat mengambil banyak iktibar. Lebih-lebih lagi jika dikaitkan kejadian-kejadian itu dengan ayat-ayat al-Quran.

Fokusnya adalah apa sahaja yang menjadi ‘pencetus datangnya bencana’ dan bagaimana untuk menghindari bencana berkenaan.

Bumi dalam keadaan bahaya

V.M. Rabolu dalam karyanya menyatakan, Hercolubus atau Planet Merah berukuran lima atau enam kali ganda planet Jupiter sekarang sedang mendekati bumi.

Beliau menggambarkan suatu bencana yang akan dialami umat manusia termasuk gempa bumi dan tsunami. Planet ini merupakan raksaksa sangat besar dan tidak dapat mengalihkannya.

Menurutnya, ada celah yang sangat besar di dasar laut, yang mana berhubungan dengan api di bumi. Oleh kerana celah pasang surut ombak laut, gempa bumi dan berbagai hal lain yang mengerikan akan terjadi di air dan di atas daratan.

Tidak ada bandar pesisir yang tidak akan dihanyutkan dan daratan mulai karam ke dalam samudera kerana poros bumi mulai bergeser hasil semua eksperimen yang dilaksanakan.

Beliau menyatakan lagi: “Kalau Hercolubus datang semakin dekat dengan bumi dan sejajar dengan matahari, wabak-wabak yang membawa maut akan mulai berkembang dan menyebar di seluruh planet. Para doktor dan ilmuwan tidak mampu mengelak penyakit ini atau menemui penyembuhnya. Mereka tidak berdaya menghadapi wabak-wabak ini, menurut beliau.

Juga pendapat lain ada mengatakan, dunia sedang beralih ke akhir zaman. Walau bagaimanapun bermacam-macam kajian dan pendapat, apa pun yang terjadi, hal itu kita serahkan kepada kekuasaan Allah SWT yang menguruskan tadbir alam ini. Allah lebih berkuasa dan mengetahui atas segala sesuatu .

Tetapi kejadian-kejadian bencana itu, kita kaitkan dengan dalil-dalil dan keterangan yang dirakamkan oleh al-Quran. Bahawa “sesuatu kepastian itu, tidak akan terjadi bencana tanpa adanya dosa manusia”.

Ertinya, jika kita tertimpa bencana, cara mudah untuk mengetahuinya disebabkan oleh dosa-dosa kita.

Sementara, dosa tersebut boleh berupa dosa peribadi ataupun dosa kolektif (semua). Ketika bencana datang, ia tidak hanya menimpa orang yang berbuat dosa (zalim), namun menimpa semua orang atau negeri terlibat. Jadi ketika bencana datang, dipastikan di situ ada dosa yang dilakukan manusia.

Daripada mana kesimpulan ini diperoleh, jawapannya adalah dari al-Quran. Firman Allah bermaksud: Dan musibah apa sahaja yang menimpa kamu, maka disebabkan oleh perbuatan tangan kamu sendiri, dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalahan kamu). (Asy-Syura: 30).

Al-Quran mengungkapkan istilah bencana dengan bermacam kata dan disebut secara berulang kali, iaitu musibah, bala atau fitnah.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: