Pusat Pembangunan Pondok Berhad

Pondok Studies Development Centre

Pondok Pak Teh dapat 45 hektar tanah untuk majukan pusat pengajiannya

Posted by epondok di April 4, 2009


Sekolah agama rakyat atau Pondok Ad-diniah Al- Latiffiah atau pondok Pak Teh, Pengkalan Hulu, Grik memang terkenal. Pondok ini telah melahirkan beribu-ribu pelajar pondok yang sangat berkualiti.
(Wartawan bercakap dengan Pak Teh di pondoknya)
Pondok ini dipimpin oleh seorang tok guru yang dikenali dengan Pak Teh sahaja. Sejak lebih 10 tahun lalu, Pak Teh memohon dari kerajaan Perak tanah seluas 45 hektar berhampiran pondoknya untuk membolehkan pondok ini berdikari. Keluasan asal pondok ini adalah 10 hektar, milik bapa mertua Pak Teh.
Tanah yang dipohon ini mahu ditanam dengan kelapa sawit. Hasilnya diharapkan Pak Teh untuk membiayai pondoknya.

Namun, setelah sepuluh tahun, kerajaan negeri pimpinan Umno tidak pernah meluluskan permohonannya itu.

Apabila Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan negeri Perak, sekali lagi rayuan dibuat kepada kerajaan negeri agar permohonannya ini dipertimbangkan.

(Anak-anak murid Pak Teh sedang belajar.)

Pada 26 November 2008, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar mempengerusikan mesyarat exconya. Antara laporan mesyuarat itu adalah permohonan Pak Teh ini.

Selepas berbincang lima minit sahaja, mesyuarat Exco Kerajaan Negeri Perak di bawah Pakatan Rakyat itu meluluskan permohonan Pak Teh itu.

Haji Nizar berhajat untuk memaklumkan sendiri keputusan itu kepada Pak Teh. Namun, beliau tidak dapat dihubungi ketika itu.

Haji Nizar kemudian menghubungi timbalan Pak Teh, iaitu Tuan Haji Roslan dan memaklumkan kelulusan kerajaan negeri tersebut. Haji Roslan menangis kegembiraan di atas berita kelulusan itu.
Sejak itu, proses untuk mengeluarkan geran diuruskan oleh kerajaan negeri melalui pejabat tanah. Namun, apabila BN merampas kerajaan negeri Perak dari Pakatan Rakyat, proses itu terhenti seketika.

“Demi Allah kami meluluskan tanah sekolah agama persendirian sekolah Pak Teh sekolah Ad-Diniah al Latiffiah, Pengkalan Hulu.

“26 haribulan 11 tahun lalu, sebelum kerajaan kita dirampas, saya sendiri mempengerusikan mesyuarat Exco, melulusakan permohonan 45 hektar tanah tersebut.

“Depa mintak 45 hektar tanah kerajaan nak biayai sekolah pondok dari Umno tak pernah dapat, buat rayuan tak dapat jugak. Apabila kita tengok file tu balik, kita luluskan tak sampai lima minit, kerana kita tahu ini hak Pak Teh.”
(Tanah yang dipohon Pak Teh untuk ditanam dengan kelapa sawit bagi menjadi sumber pendapatan pondoknya.)
Demikian kata Haji Nizar ketika berucap di Kampung Kurnia Jaya ketika bertemu penduduk di situ.
Baru-baru ini, kami krew kami ke Pengkalan Hulu untuk berjumpa Pak Teh dan pelajarnya bagi melihat sendiri pondok yang bertuah itu. Memang hebat.
Sekolah pondok ini wajar mendapat 45 hektar tanah itu kerana ia hak mereka dan kerajaan negeri Pakatan pimpinan Haji Nizar telah menjalankan amanah yang diberikan rakyat.
Amanah yang tidak pernah dapat ditunaikan oleh kerajaan negeri sebelum ini walaupun ia telah dipohon selama 10 tahun oleh Pak Teh.
Petikan daripada Siasahdaily.blogspot.com

10 Respons kepada “Pondok Pak Teh dapat 45 hektar tanah untuk majukan pusat pengajiannya”

  1. yusof yeop said

    kalau dah keluarga boleh ke belajar kat pondok pak teh?

  2. Muhammad Rahmat Bin Mohammad said

    Assalamualaikum.Ana Rahmat.Ana cdg nak msk pondok pak teh ni leh ke?ni no hp ana 013-4315628.ni pulak email ana rahmatpondok@gmail.com atau rahmat_pondok@yahoo.com

  3. kaksu said

    salam;;;;….boleh tak nak hantar anak kat pondok pak teh lepas pmr tingkatan tiga…

  4. ar2 said

    msuk je pondok…bkan kretue mude…tpi biasenye dtg ziarah dulu..org kte merisik…pastu klu okey bru daftar….yuran setahun rm40.00.(tak thu plak klu dah naik)…
    mkan msak sendiri…klu mlas kdai kat pkan bnyak…
    p/s
    untuk budak2 tengok dlu klu betul die nak bru anto klu pakse tak yahleee..

  5. nur hidayah said

    Salam,

    Harap dapat di nyatakan no akaun CIMB atau MAYBANK bagi tujuan memudahkan org ramai menyalurkan bantuan agar pondok ini akan terus berkembang di masa hadapan.

  6. saya akan datang pada bulan 12 insyaallah . saya telah menghadiri pondok dan pernak tidur keselesahan iti macam duduk dekat hotel malam sangat sejuk lebih teruk dariada akon saya akan datang insyaallah pada bulan 12 dan disitu mandi kolah saya x pernah mandi kolah saya berasa sangat syukur kerana dapat tidur semasa pak teh pergi umrah saya berasa sangat rugi kerana tidak salam pada hari yang dia [ergi ke umra saya menbahawa pulang dengan baik amin…. assalamualaikum…….

  7. aiaishah said

    ASSALAMUALAIKUM PONDOK PAK TEH terima tak pelajar perempuan … boleh minta alamat atau no tel untuk dihubungi email saya d ct_ecah92hm@yahoo.com… harp diberi respons .. kerjasama anda dihargai 🙂

  8. alif said

    ASSALAMUALAIKUM saya nak hantar anak saya kt sana boleh tk. dia tk pandai baca Al — Quran… boleh ke.. Dia nak bawak talifon boleh ke…….

    • zaharah said

      ASSALAMUALAIKUM..saya nak bertanya kalau saya nak hantar ank saya yg berumur 16 tahun masih bolih lagi ker..bolih ker saya dapatkan syarat2 kemasukkan sbb saya tinggal jauh di Ipoh, Perak…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: