Pusat Pembangunan Pondok Berhad

Pondok Studies Development Centre

Sistem Pengajian Pondok Seligi

Posted by epondok di Mei 20, 2008


1. SISTEM PENGAJIAN PONDOK

 

Sistem pengajian pindok ini terbahagi kepada tiga :

 

a.Sistem Nizami yang terdiri dari

-peringkat rendah

-peringkkat menengah

-peringkat atas

 

b.Sistem umumi yang meliputi seluruh peringkat pelajar

 

c.Sistem kumpulan pelajar iaitu system mutalaah secara berkumpulan yang dikendalikan oleh pelajar.

 

 

2.SUKATAN MATA PELAJARAN

 

2.1 Mata pelajaran yang dipelajari di pondok ini seperti berikut;

-Al-guran

-usuludin

-fekah

-Tasauf

-tasauf

-Usul tafsir.

-Hadis

-Mustalah hadis

-Kawaid fikah

-Nahu

-Saraf

-Balagh

-dll

 

 

 

 

 

3.JADUAL WAKTU BELAJAR

 

Jadual waktu belajar adalah dibagi kepada 2 bahagian

 

1. kelas umumi: 

    Semua penghunipondokdan pelajar diwajabkanmengikuti belajar yangdi kendalkanoleh tuan guru sendiri.waktunya selepas solat zohor danselepas solat maghrib

 

2. kelas nizami: 

di khusus kepada pelajar sahaja dan waktunya dari lepas solat subuh sehingga jam 12 tengahari.

 

 

 

4.KO-KURIKULUM

 

Diantara ko-kurikulum yang dapat dilakukan seperti berikut:

 

-majlis muhadarah untuk melatih pelajar membaca khutbah,syarahan, ceramah

-melateh kerja berkumpualn dalam bergotong royong di pondok dan di luar

-melatih kemahiran hidup dengan diajar asas pertanian

-adakan tayangan dokumentari untuk membuka minda pelajar

-dihantarkan pelajar untuk mengikuti kursus  dan seminar di luar

 

 

 

 

 

15 Respons to “Sistem Pengajian Pondok Seligi”

  1. handpih said

    salam….bakpo xdok gamba2 tok ayah barat????

  2. BINTUN said

    Boleh senaraikan nama kitab serta pengarangnya sekali bagi setiap bidang yang dipelajari oleh sekolah pondok?
    وعلى سبيل المثال :
    لمادة اللفة أي النحو والصرف؟ما هي كتبها…

  3. abri said

    askum..betul ke tok guru sekolah pondok pasir putih ader jugak menawarkan ubat untuk perempuan yang sukar mendapatkan anak

  4. amin said

    sepatutnya pondok2 menekankan sunnah nabi dalam kehidupan harian dari segi surah,sirah,sarirah..supaya sunnah nabi dihidupkan dizaman fasak dan munkar d hari ini..sapa yang mnghidupkan sunnah nabi dpt 100 pahala mati syahid dlm hadis bagitahu.drp segi surah iaitu penampilan nabi,nabi simpan janggut,rambutnabi ,pemakaian nabi..jadi saya syorkan penuntut perempuan disarankan pakai purdah sempurna utk tutup aurat sempurna seperti disarankan nabi kita saw.sy pergi madrasah spt kat johor,selangor mereka buat mcm tu..pakaian lelaki.permpuian full sunnah..pondok??????
    (amin kg banggol stol, bkt abal psr puteh,kelantan)

  5. syakirah said

    boleh bgtau nama kitab-kitab yang diajar di pondok sligi??

  6. HAO said

    antara kitab2 kat seligi
    usul tahkik
    faridah
    sharah faridah
    bakuroh
    matlain badrin
    akidah ahli sunnah
    dll

  7. ummimaisara said

    Apakah syarat umur utk masuk ke skolah pondok ni

  8. nazahar said

    assamualaikum,semoga tok ayah sihat dan dipanjangkan umur.ana bekas pelajar pondok seligi,dah lama x gi menziarah tok ayah,insyaalah ada masa dan ruang ana nak gi pondok seligi,tahun 2004 yg terakhir gi sana.ana suka tok ayah mengajar bab aqidah,mantap dan berkesan sampai sekarang.

  9. Prof.Qatune said

    assalamualaikum..pondok seligi terima x muslimat yang ingin meuntut di sana?

  10. saya sayang kan pondok saya

  11. salam..erm..nk tnye pljr muslimah kat sane diwjibkan pakai prdh x???
    n kalu x,,lbih elok dwjibkan pakai prdh ..tu…
    Wallhua’lam

  12. sakinah said

    salam,sy penuntut tingkatan6 dan berumur 18 tahun,sy berminat untuk melanjut pljran dalam bidang agama.tapi dari segi pembacaan al quran sy masih tergagap2.. sy sudah tidak berminat untuk meneruskan pmbljaran tgkatan6,. apkah syarat kemasukan ke pondok seligi?? bantu sy..

    • mirul-(pok yu) said

      tak da syarat..janji ada kemahuan…itu sahaja..pondok terbuka kepada sesiapa yang berminat..hannya dikutip bayaran bil api sahaja sebanyak 5m sebulan

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: